THAY ĐỔI MỘT SỐ CHỈ SỐ SIÊU ÂM DOPPLER ĐỘNG MẠCH Ở HỌC VIÊN PHI CÔNG QUÂN SỰ KHI LUYỆN TẬP TRÊN MÁY MÔ PHỎNG QUÁ TẢI BAY STATOERGOMETR

Quốc Huy Đặng1, , Andrei Alexandrovich Blaginin , Tatiana Alexandrovna Lapshina, Oleg Alexandrovich Anhienkov, Văn Hướng Lê, Xuân Kiên Nguyễn
1 Khoa Chỉ huy tham mưu Quân y

Main Article Content

Abstract

Objectives: Evaluate the kinematics of some Doppler ultrasound indicators of the lower limb and cerebral arteries with the test of tolerance to G-force and after training course on statoergometr. Methods: Analyze changes of peak systolic velocity (Vps) and resistive index (RI) by using Doppler ultrasound of the right superficial femoral artery, right popliteal artery, and left common carotid artery of military pilot cadets when tested on the G-force simulator statoergometr. Results: Lower limb static muscle tension when performing the 5-level statoergometric test led to spasm of the lower limb arteries at various levels. In the superficial femoral artery, the Vps index decreased and RI increased (p<0,01), in the popliteal artery Vps decreased (p<0,05) and RI remained unchanged. For the common carotid artery, Vps and RI decreased (p<0,01). The difference in the Vps and RI indicators between Vietnamese and Russian military pilot cadets when testing the ability to anti-G is not statistically significant. After the training course, the lower limb pulse Vps indices decreased (p<0,05) during maximum exertion. Conclusion: When performing the test on the statoergometer, lower limb muscle contraction occurred, leading to a restriction of blood flow to the limbs and pushing more blood volume to the brain, helping to reduce the risk of loss of consciousness when experiencing head-pelvic overload G+.

Article Details

References

1. Borixov BM, Rumak VS,Ushakov VS, Bukhtiarov IB, Quách Văn Mích, Phạm Xuân Ninh, Hoàng Ánh Tuyết và CS. Nghiên cứu khả năng thích nghi của phi công quân sự Việt Nam với các loại máy bay hiện đại do Nga sản xuất. Đề xuất các biện pháp bảo vệ sức khỏe nhằm đảm bảo an toàn bay và kéo dài tuổi bay cho phi công. Tạp chí Sinh thái và sức khỏe con người: Tài liệu hội thảo khoa học- Trung tâm nhiệt đới Việt - Nga. Hà Nội. 2010; 173-186.
2. Phạm Xuân Ninh, Trần Thanh Tuấn, Lê Tiến Hải, Nguyễn Minh Hải. Nghiên cứu điều kiện lao động và một số chỉ số sinh lý của phi công quân sự Việt nam lái các loại máy bay hiện đại do Liên bang Nga sản xuất. Tạp chí khoa học và công nghệ nhiệt đới. Số 08. 6/2015; 72-80.
3. Quân chủng Phòng không Không quân - Viện y học Hàng không. Giáo trình y học hàng không. Nhà xuất bản Quân đội nhân dân. 2004; 352t; 48-60.
4. Хоменко М.Н., Вартбаронов Р.А., Вовкодав В.С. и др. Обоснование методики статоэргометрической пробы с целью прогнозирования переносимости пилотажных перегрузок у летного состава высокоманевренных самолетов // Авиакосм. и экол. мед. 2019. Т. 53. № 7. С. 76-83.
5. Благинин А.А. Авиационная и космическая медицина с физиологией летного труда: Учебник ВМедА им. С.М. Кирова. СПб., 2017.
6. Шумилина М.В. Возможности ультразвуковой допплерографии и дуплексного сканирования в диагностике стенозирующих поражений сонных артерий: Дис. … канд. мед. наук. М., 1998
7. Hoffman J. Physiological aspects of sport training and performance // Human Kinetics. 2002.
8. Засядько К.И. и др. Методика физической подготовки летного состава для формирования психофизиологической устойчивости к воздействию перегрузок маневрирования // Вопросы здравоохранения. 2016. № 2. С. 52-62.
9. Клишин Г.Ю. Тренировочные комплексы подготовки летного состава к воздействию пилотажных перегрузок // Вестник ТГУ. 2019. № 4 (55). С. 35-44.