KNOWLEDGE, ATTITUDES, AND PRACTICES OF NURSING STUDENTS AT TRA VINH UNIVERSITY ABOUT THE CLASSIFICATION OF MEDICAL SOLID WASTE IN 2023

Lê Hoàng Giang Ngô1,
1 Đại học Trà Vinh

Main Article Content

Abstract

Objectives: to assess the knowledge, attitudes, and practices of Nursing Students at Tra Vinh University about the classification of medical solid waste in 2023


Methods: This is a descriptive cross-sectional study. The subjects of the study are nursing students from Tra Vinh University. The data collection tool is a questionnaire based on the assessment tool of knowledge, attitude, and practice about solid waste classification of medical students. Investigators will distribute and explain the contents of the questionnaire, data collection plan, and select research subjects according to the criteria of each survey day. After the investigator submits the survey form, the questionnaire is answered by the subject for the supervisor.


Results: Knowledge achieved about medical solid waste classification (90.3%), positive attitude (94.9%) and achieved practice (67.5%). The knowledge of medical solid waste classification of students is related to gender and academic year (p<0.05); the attitude of students’ medical solid waste classification is related to information sources from schools and hospitals (p<0.05); the practice of medical solid waste classification of students is related to age group, ethnicity, place of residence, academic year, hospital and department of internship, knowing the name and decree of medical solid waste classification and the source of information students approach medical solid waste classification (p<0.05).


Conclusion: The study shows that the rate of knowledge, attitude of nursing students of Tra Vinh University about medical solid waste classification is relatively high; practice is at an acceptable level. The study also found a correlation between general characteristics with knowledge, attitude, practice to help nursing students improve knowledge, attitude and practice of medical solid waste classification effectively.

Article Details

References

1. Phạm Thị Hoàng Anh, Huỳnh Thị Hồng Trâm và Nguyễn Duy Phong. Tỷ lệ sinh viên Y học dự phòng. Đại học Y dược Thành phố Hồ Chí Minh có kiến thức và thực hành đúng về phân loại chất thải rắn y tế khi thực tập lâm sàng năm 2015. Y học TP. Hồ Chí Minh. 2016; 20(1):174-182.
2. Trần Quỳnh Anh, Lê Văn Hiệp và Nguyễn Thanh Hà. Kiến thức, thái độ, thực hành về phân loại chất thải rắn y tế của sinh viên y khoa. Tạp chí Nghiên cứu Y học. 2022; 151(3):200-208.
3. Bộ Y tế. Tài liệu quản lý chất thải y tế (Dành cho kỹ sư, nhân viên quản lý, xử lý chất thải y tế). Sở Y tế Bình Định, chủ biên, Bình Định. 2022.
4. Trần Thị Mai Liên và CS. Thực trạng quản lý chất thải y tế của các trạm y tế tại huyện Phú Bình tỉnh Thái Nguyên. Tạp chí Y học Việt Nam. 2023; 526(2).
5. Lê Giang Linh. Kiến thức, thực hành và thực trạng về quản lý chất thải rắn y tế và một số yếu tố liên quan tại bệnh viện tâm thần tỉnh vĩnh phúc năm 2018. Viện Đào tạo Y học Dự phòng và Y tế Công cộng. Trường Đại học Y Hà Nội. 2019.
6. Nguyễn Văn Bằng và CS. Nghiên cứu thực trạng quản lý chất thải rắn y tế tại Bệnh viện Đa khoa tỉnh Cao Bằng năm 2021. Tạp chí Y học Việt Nam. 2021; 512(2).
7. Trần Thị Minh Tâm và Lưu Minh Châu. Thực trạng kiến thức và thực hành phân loại chất thải rắn y tế của điều dưỡng tại các khoa lâm sàng, Bệnh viện Đa khoa Xanh Pôn năm 2015. Tạp chí Y học Việt Nam. 2017; 459(2):111-116.
8. Ozlem TOLUK và CS. Evaluation of Nursing Students' medical waste knowledge level. Journal of Nursing Science. 2021; 4(2):52-58.